Assign a 'primary' menu

Cechy dobrej odżywki

Stosowanie odżywek jest tematem poruszanym przez każdego kulturystę począwszy od tego początkującego do tego uprawiającego sport zawodowo. Niemalże każdy sklep zajmujący się sprzedażą na potrzeby kulturystyki ma w swojej ofercie różnego rodzaju odżywki. Należy podkreślić, że odżywki są pożyteczne i konieczne na pewnym etapie. Niestety można nazwać głupotą zachowanie, gdy ktoś decyduje się rozpocząć przygodę z kulturystyką i od razu skupuje wszystkie możliwe suplementy, kiedy nie ma żadnego planu, nic wypracowanego, tylko dlatego, że inni tak robią. Treningi kulturysty na pewnym etapie wymagają pomocy ze strony odżywek. Najpierw trzeba zająć się dietą, później rozplanować treningi i dopiero włączyć odżywki, które wspomogą lub przyśpieszą kształtowanie sylwetki.

Każdy sportowiec wie, że nieużywany mięsień zanika. Podstawa to trening. Organizm musi stopniowo dostosować się do obciążeń i ciężkiego treningu. Nic nie ma od razu, na wszystko trzeba zapracować. Kulturysta zwiększa podaż białka w diecie i dodatkowo bierze odżywki białkowe. Gdy białka jest za dużo wątroba może nie nadążać z metabolizmem, natomiast w nerkach mogą się odkładać w nabłonku kanalików złogi białka. Dlatego też przy takiej diecie należy regularnie badać parametry wątrobowe i nerkowe. Polecane jest, aby odżywkę białkową wypić po ukończeniu treningu, gdyż wtedy najłatwiej i najszybciej zostanie przyswojony przez organizm. Ma nastąpić dostarczenie organizmowi tyle białka ile straciło w trakcie treningu. Odżywka białkowa ma sporo zalet takich jak przyśpieszenie tempa przemiany materii, szybko regeneruje popękane włókna mięśniowe, szybko dostarcza odpowiednich budulców do organizmu, daje uczucie sytości. Odżywki białkowe dzielimy pod względem czasu wchłaniania(wolno, szybko), przyswajalności, źródło pochodzenia białka(roślinne czy zwierzęce). Odżywki białkowe charakteryzują się zawartością białka w przedziale 70-95%. Współcześnie zalecane spożycie białka dla sportów siłowych wynosi od 1.5-2,4g/kg wagi ciała. Odżywka nie zastąpi zwykłego posiłku, poza tym zawsze naturalny posiłek powinien być wybierany zamiast odżywki. Skuteczna odżywka cechuje się dobrą rozpuszczalnością i wchłanialnością. Doskonałe białko dla wszystkich aktywnych sportowców odznacza się wysoką wartością odżywczą i aktywność biologiczną. Najlepsze rezultaty osiągają osoby stosujące białko serwatkowe i kreatynę po treningu. Mięśnie potrzebują białka do wzrostu i rozwoju, a odżywki białkowe uzupełniają poziom białka w organizmie. Kulturysta wybiera indywidualnie odżywki białkowe według własnych upodobań, potrzeb i możliwości finansowych. Odżywki powinny być stosowane na pewnym etapie, nie jest to etap początkujący.

Odżywka białkowa pozwala na zwiększenie podaży białka w diecie, co przyśpieszy metabolizm. W wielu przypadkach odżywka białkowa może być świetnym zastępstwem dla następnej porcji mięsa czy jaj. Kolejnym suplementem ważnym dla kulturysty są substancje wspomagające trawienie oraz pracę wątroby i żołądka. Dzięki enzymom żywność zostaje odpowiednio przekształcona. W sytuacji, gdy nasz organizm nie rozbija pokarmu na przyswajalne elementy trawienie jest niekompletne. Efektem jest brak przyswojenia ważnych składników odżywczych i problemy żołądkowo-gastryczne. Z kolei suplemantacja l-ornityną przyspiesza odtruwanie organizmu, a także wspomaga regenerację uszkodzonych wcześniej komórek wątrobowych.

 

About the Author Odżywkarz