Białko serwatkowe

Białko serwatkowe jest praktycznie stałym elementem wyposażenia bywalca siłowni. Swoje zastosowanie znajduje ono przede wszystkim wśród osób, które są na etapie budowania masy mięśniowej. Białko i jego koncentraty są bardzo dobrym źródłem węglowodanów i tłuszczów niezbędnych do budowy mięśni.
Białko serwatkowe, jak sama nazwa wskazuje, powstaje z serwatki w czasie procesu serowarskiego. Z takiego produktu usuwany jest tłuszcz oraz laktoza, a w procesach kolejnych także cukier, dzięki czemu powstaje izolat białka serwatkowego w proszku. Do niego producenci dodają różnego rodzaju uzpełniacze, mające za zadanie nadać produktowi odpowiedni kolor, smak czy aromat.
Substancja proponowana w suplementach jest pełnowartościowym białkiem, które naturalnie występuje w mleku. Zawiera zatem wszystkie niezbędne aminokwasy. Przeważnie 80% oferowanych na rynku produktów to białko. Na pozostałą część składa się mieszanina węglowodanów i tłuszczów, minerały, które naturalnie występują w serwatce oraz naturalna dla formy białka w proszku wilgoć.
Białko serwatkowe zalecane jest osobom obu płci, niezależnie od wieku. Stanowią doskonałe uzupełnienie diety w białko w przypadku jego zwiększonego zapotrzebowania. Najczęściej są to osoby uczestniczące w ćwiczeniach siłowych, zarówno zawodowo, jak i mniej profesjonalnie. Jest to substancja w zupełności naturalna, nie niesie ze sobą żadnych zagrożeń. Pomaga także w naprawie i odbudowie tkanki mięśniowej. Dzięki swojej budowie, białko serwatkowe jest szybko trawione i wchłaniane, jest zatem bardzo dobrze przyswajane przez organizm. Jego zaleta jest również szybki proces przygotowania.
Nie stwierdzono na podstawie przeprowadzonych badań, by suplementacja białkiem serwatkowym wywoływała efekty uboczne. Wiadomo jednak, że każdy organizm funkcjonuje inaczej, wobec tego reakcje na konkretne, nawet zupełnie naturalne i niegroźne substancje, są kwestią bardzo indywidualną. W przypadku zażywania zbyt dużych ilości białka serwatkowego możliwe są zaburzenia ze strony układu pokarmowego. Przydarzyć się mogą wówczas bóle brzucha, wzdęcia, problemy z gromadzącymi się gazami. Jeśli o przedawkowaniu nie ma mowy, a podobne dolegliwości występują, może to oznaczać alergię pokarmową.
Zasadniczo izolat białka serwatkowego mogą stosować osoby zmagające się z nietolerancją laktozy. Dzieje się tak dlatego, że zawiera śladowe ilości tego składnika. Dla pewności przed rozpoczęciem suplementacji warto jednak skonsultować się z lekarzem, by wykluczyć wszelkie zagrożenia. Specjaliści od suplementacji sportowej zwracają także uwagę, że izolaty białka serwatkowego to 80% pełnowartościowego białka plus dodatki. Wśród tych dodatkowych substancji odnaleźć można związki energetyczne oraz – choć bardzo rzadko – substancje słodzące. Mogą one być utrudnieniem w walce o szczupłą sylwetkę, warto zatem w tej materii zachować rozwagę.
Czy warto zażywać białko serwatkowe? Tak. Jest to produkt pełnowartościowy, łatwo przyswajalny, a – w przypadku braku przeciwwskazań – bardzo przydatny w diecie.

About the Author Odżywkarz

Leave a Comment: